Nejprve všeobecně pár slov z návodu k parkovacímu asistentovi.
zapnutí asistenta je indikováno krátkým zvukovým
signálem. Jestliže se v zorném poli některého ze senzorů objeví překážka, dojde k akustické signalizaci. Se změnou vzdálenosti se
mění frekvence akustického signálu. Čím je překážka blíže, tím rychlejší je akustický signál. Změna frekvence signalizace nastane
zhruba každých 30 centimetrů. Jestliže je překážka ve vzdálenosti méně než 0,3 m, pípání splyne v jednotný tón. Maximální
detekovaná vzdálenost překážky je 1,5 m. Pokud se v zorném poli senzoru vyskytuje více překážek, je signalizována vzdálenost
nejbližší z nich.
Problémy s detekcí mohou nastat v případě, že se překážka objeví náhle nebo je rychlost couvání nepřiměřeně vysoká (zpoždění je
dáno reakční dobou senzorů). V některých případech může dojít ke špatné detekci předmětů jako jsou šikmé plochy, řídké keře, sníh,
či hladké kulaté objekty. Také husté sněžení, déšť, extrémní teploty, zakrytí senzorů sněhem, ledem nebo velkou nečistotou mohou
způsobit nepřesnost při detekci překážek.
Technické parametry:
Napájecí napětí: 10 až 15voltů (otestováno od 8 v)
Pracovní teplota: -30°C-+70°C
Hlasitost zvukové signalizace: 82 dB (ve vzdálenosti 1m)
Maximální příkon: 2,5 W
Rozsah senzoru: 0 – 2 metru(akusticky většinou od 1,5metru)
Rychlost měření (zpoždění): 0.3 sekund
Na trhu jsou varianty s displejem, kde se zobrazuje pravá i levá strana, plus akustická signalizace která bývá od 150 centimetrů. Dále jsou pouze s indikací pípáním a to až v desíti rozlišeních, Tam je indikace po 10 centimetrech a také s indikací sintetickým hlasem.
Parkovací asistent se dá pořídit zhruba od 300,- kč (na Aukru). To je cena natolik příznivá, že si zaslouží důkladné otestování pro využití v orientaci zrakově handicapovaných.
Dosavadní testy dopadají celkem příznivě, ikdyž nevýhodou je nutná menší úprava (připojení nabíjecí baterie 9 V zajistí funkčnost až 8 hodin, snížení hlasitosti, k funkci stačí jeden až čtyři senzory, dle potřeby.)
Parkovací asistent má určité spoždění, takže stejně jako při couvání autem, se nedoporučuje chodit rychleji než 5 kilometrů v hodině. (Nárazník auta obvykle vydrží víc, než náš nos.)
Praktické by také mohlo být využití u invalidního vozíku.
Z odzkoušených parkovacíh asistentů se zatím jeví jako nejvhodnější spolehlivý a jednoduchý asistent PBH-40 se zvukovou signalizací a čtyřmi senzory, kde je na výběr z černé, stříbrné, nebo bílé barvy.
Ukázka chůze proti překážce 1,5 metru až 20 centimetru.
Parkovací asistent PBH-40 překvapivě nerozlišuje zda jde o tvrdou, či měkkou překážku, což by ani v případě couvajícího auta nebylo vhodné. některá tato zařízení budou s řidiči, kteří se na ně budou spoléhat, lidem poměrně nebezpečná, protože od oděvu mají horší odraz a tedy i citlivost. PBH-40 indikuje při správném zaměření i větve.
Hlasové hlášky jsou sice efektní, ale v orientaci spíše ruší. /a>
Aktivní navigační systémy.
Navigace všeobecně.
Zpět na úvodní stránku.